Den stora rallytävlingen i Sverige benämns sedan 2010 som Rally Sweden. Det är ett vinterrally som körs på både sliriga och svåra vägar i Värmland. Från början var det en sommartävling men i mitten på sextiotalet bytte man riktning och började köra i snö och kyla. I själva verket är faktiskt kylan förutsättningen för detta rally och Rally Sweden utgör vintermomentet för . Man vill inte som 1974 och 1990 att det blir för milt. Båda åren var man tvungen att ställa in och blev således utan vinnare.2010 återfick Rally Sweden VM-status, efter att epitetet togs bort under 2009, vilket naturligtvis innebär ett än större internationellt intresse. För svenska förare har uteblivna slutsegrar de senaste åren lett till mycket frustration. Finland har däremot rönt stora framgångar under senare år, inte mindre än 13 segrar har man kammat hem sedan 1998. Kenneth Eriksson blev den senaste svenska vinnaren då han segrade 1997.
Självkritisk förare
Den stora ”snackisen” inför kommande rally är om finländaren Jari-Matti Latvala tillsammans med kartläsaren Miikka Anttila, skall kunna upprepa segern från 2014. Det blir säkerligen låga odds på Latvala. I väntan på det kan man läsa på lite om Jari-Matti, denne trettioårige segrare från Finland. Den passion han har för sporten anses nära nog oöverträffad vilket också sägs kunna övergå i rena självförebråelser när det inte går som han vill. Men Latvala verkar ändå vara mycket ärlig i sin prestationsbedömning, och det gäller även vid segrar. I detta liknar han vår svenska fotbollsexport Zlatan något – allting kan bli bättre. Jari-Matti Latvala började köra när han var åtta år gammal och körde sitt första rally i Finland när han var 16 år gammal. Än har han mycket kvar att ge och en VM-seger hägrar definitivt nu när han fick se sig besegrad av Sebastien Ogier i år.